آموزش پایتون

انواع دیتا تایپ های عددی و ساخت اعداد تصادفی در پایتون

انواع دیتا تایپ های عددی

انواع دیتا تایپ های عددی

 

اعداد با سه نوع دیتا تایپ در پایتون شناخته می شوند.انواع دیتا تایپ های عددی شامل:

  • int
  • float
  • complex
متغیرهای نوع عددی زمانی ایجاد می‌شوند که شما یک مقدار برای آن‌ها تخصیص دهید:
مثال :
x = 1    # int
y = 2.8  # float
z = 1j   # complex

 

برای مشخص کردن نوع دیتا تایپ هر شی در زبان برنامه نویسی پایتون از تابع ()type استفاده می شود.

مثال :
x = 1    
y = 2.8  
z = 1j 
print(type(x))
print(type(y))
print(type(z))

اجرای کدهای بالا نشان می دهد که چگونه تابع ()type نوع دیتا تایپ هر شی را در خروجی چاپ می کند:

نوشته های مشابه
<class 'int'>
<class 'float'>
<class 'complex'>

نوع عددی Integer یا Int

int یا integer (عدد صحیح) یک عدد کامل است که می تواند مثبت یا منفی باشد. یا بینهایت طول داشته باشد . اعداد صحیح نمی توانند اعشاری یا Decimal باشند .
مثال :
x = 1
y = 35656222554887711
z = -3255522

print(type(x))
print(type(y))
print(type(z))
خروجی مثال بالا:
<class 'int'>
<class 'int'>
<class 'int'>

نوع عددی اعشاری یا Float

اعداد شناور یا “floating point number” اعدادی هستند مثبت یا منفی که می توانند شامل یک یا چند اعشار باشند.
مثال :
x = 1.10
y = 1.0
z = -35.59

print(type(x))
print(type(y))
print(type(z))

خروجی کد بالا :

<class 'float'>
<class 'float'>
<class 'float'>

اعداد شناور یا Float همچنین می تواند بصورت یک عدد علمی که شامل یک حرف “e” هستند باشند .حرف e عدد را با ضریب عدد دیگر به توان 10 می رساند.

مثال :
x = 35e3
y = 12E4
z = -87.7e100

print(type(x))
print(type(y))
print(type(z))

خروجی کد بالا :

<class 'float'>
<class 'float'>
<class 'float'>

نوع عددی مرکب یا Complex

اعداد مرکب با یک حرف j به عنوان بخش موهومی نوشته می‌شوند:
مثال :
x = 3+5j
y = 5j
z = -5j

print(type(x))
print(type(y))
print(type(z))

خروجی کد بالا :

<class 'complex'>
<class 'complex'>
<class 'complex'>

تبدیل نوع دیتا تایپ (عددی) در پایتون

در پایتون می توان نوع دیتا تایپ یک شی را با استفاده از متودهای ()int و ()float و ()complex به نوع دیگر تغییر داد.

مثال :
x = 1 # int
y = 2.8 # float
z = 1j # complex

#تبدیل دیتا تایپ از  int به float:
a = float(x)

#تبدیل دیتا تایپ از float به int:
b = int(y)

#تبدیل از int به complex:
c = complex(x)

print(a)
print(b)
print(c)

print(type(a))
print(type(b))
print(type(c))

خروجی کد بالا :

1.0
2
(1+0j)
<class 'float'> <class 'int'> <class 'complex'>

 

نکته مهم: در پایتون دیتا تایپ عددی Complex را نمی توان به انواع عددی دیگر تبدیل کرد

ساخت اعداد تصادفی در پایتون

در زبان پایتون تابعی مانند ()random برای ساخت اعداد تصادفی وجود ندارد. پایتون برای ساخت اعداد تصادفی از یک ماژول یا کتابخانه درونی به نام random استفاده می کند.
برای استفاده از کتابخانه random باید آن را با استفاده از دستور import در برنامه فراخوانی کرد.
در مثال زیر ابتدا ماژول random با دستور import فراخوانی شده و بعد یک عدد تصادفی در بازه 1 تا 9 را نشان می دهد. هر بار که کد از نو اجرا شود برنامه بصورت تصادفی یک عدد در بازه 1 تا 9 را در خروجی نمایش می دهد.
import random

print(random.randrange(1,10))

 

میثم پورواحدی

خوشحالم که با جدیت در حال پروراندن رویایم هستم. گیسوم‌طرح برایم فقط یک رویا نیست ، یک دوست خوب و یک معلم فوقالعادست...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا