آموزش پایتون

نحو پایتون [Python Sintax]

قواعد نوشتن کد در پایتون

اجرای سینتکس پایتون

 

همانطور که در صفحه قبل یاد گرفتیم، سینتکس پایتون را می توان با نوشتن مستقیم در سطر فرمان اجرا کرد:
همچنین می توان با ایجاد یک فایل با پسوند .py و فراخوانی آن در سطر فرمان اجرا کرد.

تور رفتگی در پایتون [Python Indentation]

 یکی از مهمترین قواعد نحوی در نوشتن کدهای پایتون توررفتگی ها هستند. در حالی که در بیشتر زبانهای برنامه نویسی دیگر تو رفتگی فقط برای راحتی بیشتر برای خواندن کدها استفاده می شود و الزامی به رعایت آن نیست. ولی در پایتون لازم الاجرا هستند و عدم رعایت آن باعث بروز خطای IndentationError می شود.پایتون از تو رفتگی ها برای نمایش بلاک کد استفاده می کند.

برای مثال:

خروجی کد بالا:

ولی اگر تو رفتگی رعایت نشود پایتون به شما نشان می دهد که خطایی رخ داده است.

تعداد فضاهای خالی تو رفتگی به نظر و سلیقه برنامه نویس بستگی دارد .یعنی برنامه نویس می تواند تعیین کند که با هر بار فشردن کلید Tab چند فضای خالی ایجاد شود .در بیشتر ویرایشگرهای متن یا محیط های مدیریت متن این ویژگی قابل تنظیم است . باید توجه داشته باشید که این تعداد باید حداقل ۱ یا بیشتر از یک باشد. بیشتر برنامه نویسان این مقدار را معادل ۴ فضای خالی قرار می دهند.

در مثال پایین می بینید که دو قطعه کد یکی با ۱ فاصله و دیگری با ۸ فاصله برای تورفتگی نوشته شده اند و خروجی هر دوی آنها یکی می باشد.

 

خروجی کدهای بالا به ترتیب :

باید توجه داشت در یک بلاک کد تمامی تو رفتگی ها باید به یک اندازه باشند. در غیر اینصورت پایتون خطای IndentationError را خواهد داد. در مثال پایین تو رفتگی خط دوم ۱ کاراکتر خالی و خط سوم ۸ کاراکتر است.در نتیجه موجب رخ دادن خطا در خروجی برنامه خواهد شد.

خروجی کد بالا :

اگر دقت کنید خطا در خط سوم کد رخ داده . دلیل اینکه در خط دوم خطایی مشاهده نمی شود این است که تا انتهای خط دوم کدنویسی مطابق با قوانین نحوی پایتون انجام شده است .ولی به محض اینکه مفسر پایتون شروع به خواندن خط سوم می کند متوجه مغایرت در مقدار تورفتگی با خط قبلی شده و خطای مربوطه را صادر می کند.

متغیر های پایتون

در پایتون، متغیرها زمانی ایجاد می‌شوند که یک مقدار مستقیما برای آن تخصیص داده شود. این ویژگی است که برخلاف زبانهایی مانند PHP و جاوااسکریپت و … که از کلمات کلیدی یا علامت برای ساخت متغیرها استفاده می کند.
در مثال بالا دو متغیر x و y به ترتیب با مقادیر عددی و رشته ای ساخته شده اند .

در ادامه متغیرهای ساخته شده در زبان جاوا اسکریپت و PHP جهت مقایسه با متغیر های پایتون آورده شده است.

متغیرهای PHP:

متغیرهای جاوا اسکریپت:

کامنت های پایتون

مانند زبانهای برنامه نویسی دیگر پایتون هم قابلیت نوشتن کامنت یا همان یادداشت گذاری در بین کدها در را دارد . این قابلیت امکان نوشتن توضیحات اضافی در فواصل قطعات کد را میدهد . کامنت ها توسط مفسر پایتون نادیده گرفته میشوند و در خروجی به نمایش در نمی آیند و فقط بعنوان یک راهنمای متنی در کدهای برنامه نوشته می شوند.

کامنت ها با یک علامت شارپ (#) شروع می‌شوند، و پایتون بقیه خط را به عنوان توضیحات ارائه می‌کند:
خروجی کد بالا :
همانطور که می بینید خط اول توسط پایتون بعنوان کامنت شناخته شده و در خروجی کد نمایش داده نمی شود.

در ادامه آموزشها به متغیرها و کامنت های پایتون به صورت مفصل پرداخته خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن