آموزش پایتون

کلمات کلیدی و شناسه‌ها در پایتون

کلمات کلیدی [Keywords] و شناسه‌ها [Identifiers] در پایتون

کلمات کلیدی [Keywords] و شناسه‌ها [Identifiers] در پایتون

در این مقاله آموزشی با کلمات کلیدی | Keywords یا (کلمات رزرو شده) و شناسه ‌ها | Identifiers در پایتون آشنا خواهیم شد.

برای دریافت جدیدترین نسخه زبان برنامه نویسی پایتون به وبسایت رسمی پایتون بروید.

معرفی کلمات کلیدی و شناسه‌ها در پایتون

به زبان ساده کلمات کلیدی به مجموعه‌ای از کلمات گفته می‌شود که زبان پایتون و دیگر زبانهای برنامه نویسی برای تعریف برخی از ساختارهای برنامه از آن استفاده می‌کنند. این کلمات تنها برای تعریف قسمتی خاص از برنامه کاربرد دارد و برنامه نویس مجاز به استفاده از آنها در قسمت های دیگر برنامه نظیر نامگذازی متغیرها ، توابع و یا فانکشن‌ها و … نیست. تعداد این کلمات در زبانهای مختلف برنامه نویسی متفاوت است ولی بصورت کلی سازندگان زبانها تعدادی از این کلمات را بصورت رزرو برای توسعه احتمالی آن زبان نگه می‌دارند.

همانطور که می‌دانید پایتون یک زبان Case Sensitive است به این معنی که بزرگی و کوچکی حروف در پایتون حائز اهمیت است .ار این رو کلمه global با GLOBAL یا Global متفاوت است اولی یک کلمه کلیدی است ولی دو تای بعدی می‌توانند بعنوان نام متغیر یا هر شناسه دیگری استفاده شوند.

در حال حاضر در پایتون 3.7 تعداد 33 کلمه کلیدی وجود دارد که این تعداد در طول زمان ممکن است بیشتر هم شود.

قابل ذکر است که تمامی کلمات کلیدی پایتون به جز False ، True و None با حروف کوچک نوشته می‌شوند و در هنگام استفاده از آنها در برنامه باید به همان صورت توشته شوند.

لیست کلمات کلیدی پایتون

Falseawaitelseimportpass
Nonebreakexceptinraise
Trueclassfinallyisreturn
andcontinueforlambdatry
asdeffromnonlocalwhile
assertdelglobalnotwith
asyncelififoryield
این مطلب را از دست ندهید: آشنایی با مفهوم [ Type Casting ] در پایتون

شناسه‌ها در پایتون

در تعریف شناسه می‌توان گفت اسمی است که به موجودیت‌های برنامه مانند متغیرها ، کلاسها ، توابع و … داده می‌شود. شناسه‌ها کمک می‌کنند که به راحتی بتوانید موجودیت‌های موجود در برنامه را از هم متمایز کنید.

قوانین نوشتن شناسه‌ها در پایتون

1- شناسه‌ها می‌توانند ترکیبی از حروف (a to z) در فرمت lowercase یا حروف بزرگ (A to Z) در فرمت uppercase و اعداد (0 – 9) و همچنین نویسه _ آندر‌اسکور باشند. شناسه‌هایی مانند Var1 و myClass و this_is_a_Var نمونه‌هایی از شناسه های مورد تایید هستند.

2- یک شناسه نمی‌تواند با اعداد شروع شود. برای مثال 1variable نمی‌تواند یک شناسه باشد ولی variable1 یک شناسه درست است.

3- کلمات کلیدی نمی‌توانند به عنوان شناسه نوشته شوند. درصورتی که یک کلمه کلیدی بعنوان شناسه نوشته شود باعث بروز خطای SyntaxError می‌شود.

به مثال زیر توجه کنید:

def = 10

خروجی:

File "<stdin>", line 1
    def = 10
        ^
SyntaxError: invalid syntax

4- برای نوشتن شناسه‌ها نمی‌توان از دیگر کاراکترهای ویژه نظیر !@#$%  و … استفاده کرد. استفاده از این کاراکترها باعث ایجاد خطای SyntaxError خواهد شد.

به مثال زیر توجه کنید:

var$ = 10

خروجی مثال بالا:

File "<stdin>", line 1
    var$ = 10
       ^
SyntaxError: invalid syntax

5- یک شناسه می‎‌تواند هر مقداری طول داشته باشد. یعنی برای نوشتن شناسه‌ها محدودیتی برای طول آن وجود ندارد.ولی باید در نظر گرفت برای نامگذاری شناسه‌ها باید طول منطقی و مناسبی در نظر گرفته شود تا هم مفهموم را به خوبی برساند و هم نوشتن آن سخت نباشد.

نکاتی که باید بخاطر داشته باشید:

پایتون یک زبان Case Sensitive است به این معنی که بزرگی و کوچکی حروف در پایتون حائز اهمیت است .ار این رو کلمه global با GLOBAL یا Global متفاوت است.

همیشه برای شناسه‌ها نامی را انتخاب کنید که مفهوم درستی از عملکرد خود را برساند. مقایسه این دو مثال ممکن است دید بهتری در این زمینه بدهد. اگر چه متغیر c = 10 یک متغیر با سینتکس صحیح است ولی متغیری با شناسه count = 10 مفهوم بهتری از خود می‌رساند. همچنین اینکار خواندن و عیب یابی کدها را راحت‌تر می‌کند.

شناسه‌های طولانی یا چند کلمه‌ای را می‌توان با استفاده از نویسه آندراسکور از هم جدا کرد مانند this_is_a_Var.

این مطلب را از دست ندهید:نوع داده یا [Data type] در پایتون

میثم پورواحدی

خوشحالم که با جدیت در حال پروراندن رویایم هستم. گیسوم‌طرح برایم فقط یک رویا نیست ، یک دوست خوب و یک معلم فوقالعادست...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا